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PS3 슈퍼컴퓨터 구축.

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심심 작성일2008-03-27 22:39

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링크로 들어가보면  PS3 슈퍼컴퓨터 구축 가이드및

프로그래밍 가이드들이 있습니다.



개인적으로 컴퓨팅 파워가 필요한 분들은

실제로 사용할수있는 도구가 나타난듯 하네요..


이건 그냥  그랬더라  했더라가 아니라

실용적으로 쓸수있는 단계에 온듯 합니다.




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Build an 8 PS3 supercomputer
Posted by Robin Harris @ 2:40 pm

Categories: Infrastructure, Clusters, Software

Tags: Supercomputer, Sony PlayStation 3, Cell, Khanna, Processors, Semiconductors, Hardware, Components, Robin Harris

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Less than a 10th the cost per GFlop of the $2500 supercomputer
Take 8 PS 3 consoles, Yellow Dog Linux, a Gigabit Ethernet switch and your favorite protein folding or gravitational wave modeling codes and you’re doing real science. On a Playstation!

Try playing Ratchet & Clank on a Cray
Most scientific computing is done on cluster computers. Blue Gene/L, the world’s fastest supercomputer, uses 130,000 processors. Plus a lot of money, power and cooling.

At about $4 per billion of floating point operations (GFlops) the PS3 is the cheapest supercomputer building block available today.

Look under the hood
The PS3’s Cell Broadband Engine processor, or Cell, is a heterogenous multiprocessor. Instead of identical cores - like the Intel and AMD multi-core processors - the Cell consists of a 64bit PowerPC core and 8 “synergistic co-processor elements” (SPEs).

Each SPE has 256 KB local store, a memory controller and a “synergistic processing unit” (SPU) with a Single Instruction, Multiple Data processing unit and 128 registers of 128 bits each. They’re connected by a bus with an internal bandwidth of more than 300 GB/s that transfers data between the SPEs.

The bottom line: you can go to Toys-R-Us and toss 200 GFlops into your shopping cart.

Sony, your friendly supercomputer vendor
Sony generously donated 8 PS3 consoles to Professor Gaurav Khanna of the University of Massachusetts for his research on black holes and quantum cosmology.


This is a graphic of one black hole spiraling into another. It is representative of the problems Prof. Khanna is analyzing.

Doing a run on a conventional supercomputer cost him about $5,000 in grant money. For less than that he could have built the PS3 cluster and run anything he wanted. But Sony saved him even that trouble by donating the equipment.

This is serious stuff, right? So it has to be rack mounted. But the PS3 is so tiny:


[photo courtesy of Prof. Khanna]

Do real work on a Playstation cluster
Go to Terrasoft to get PowerPC Linux that runs on the PS3’s . Go to IBM for version 3.0 of the developers kit.

Pick up a SCOP3, A Rough Guide to Scientific Computing On the PlayStation 3 by a team from the University of Tennessee that includes Jack Dongarra, longtime publisher of the Top 500 supercomputer list.

Get the MIT lecture notes from the Cell programming course.

Interested in ray tracing? Check out Ray Tracing on the Cell Processor (pdf) by Carsten Benthin, Ingo Wald, Michael Scherbaum andHeiko Friedrich. Note: if you don’t already understand the math behind ray tracing you’ll be lost in this highly technical paper.

Protein folding
Your standalone PS3 can be part of a supercomputer project even if you don’t build it yourself. Stanford’s Folding@home protein-folding research can use your PS3’s cycles to help understand the causes of Alzheimer’s and many other diseases. Help save the *real* world.

The Storage Bits take
A single Cell processor is roughly equivalent to 25 nodes on Blue Gene/L. While there are a number of architectural limitations to the Cell and the PS3 that limit its general applicability, it enables researchers to apply an incredible number of cycles to certain classes of problem. And Sony, IBM and Toshiba are hard at work on the next generation of the Cell.

On StorageMojo I’ve often addressed the consumerization of IT. The PS3 represents the consumerization of supercomputing. That will benefit us all.

댓글 15

심심님의 댓글

심심

  <a href=http://www.netlib.org/utk/people/JackDongarra/PAPERS/scop3.pdf target=_blank>http://www.netlib.org/utk/people/JackDongarra/PAPERS/scop3.pdf</a>

이게 프로그래밍 가이드입니다. 기타 여러가지 많이 있네요..

심심님의 댓글

심심

  IBM에서 나온 CELL SDK까지 있네요..

돌아온백수님의 댓글

돌아온백수

  $2500 은 좀 아닌데, PS3 8대만 $4000 불이고요. 기가스위치, 그리고 저 박스도 돈 천불 들었겠네요. 모니터, 키보드....

그리고, 프로그래밍 가이드에도 설명이 되어있는데, 메인 메모리가 256MB 밖에 안되고요. 메모리랑 CPU 의 통신이 느려요. 또한 기가스위치랑 통신이 최적화가 되기 어렵고요.

소개하신 분들 처럼, 도네이션 받고, 있는 기가스위치나 박스들 써서 해볼 상황이 아니라면, 추천하기 어려운 시도 입니다.

심심님의 댓글

심심

  그럼 어차피 CELL을 이용한 슈퍼컴을 따로 설계해야 할수도 있겠네요..개인들의 장난?? 에 그칠 가능성도 있군요..

돌아온백수님의 댓글

돌아온백수

  CELL  이 여러가지 목적으로 설계되었고요.
어디선가는 이미 연구중에 있으리라 봅니다.  PS3 클러스터는 일종의 알파 테스트로 보이는 구석이 있어요. 디벨롭먼트 키트로 뿌려지는 과정이라고 봅니다.

돌아온백수님의 댓글

돌아온백수

  애플 맥이 파워피씨를 사용하던때에 맥 클러스터로 유사한 시도를 한 적이 있고요. 거의 비슷한 방식이라고 보이네요.

애플이 인텔로 갈아타고 나서는 소식이 들리지는 않는데, 미니 맥이라고 가격도 비슷하고, 오히려 성능에서 유리한 장치가 있습니다. 요즘은 듀얼코어를 탑재하고 있으니까, 누군가 시도한다면 더 뛰어난 성능을 내리라고 보이네요.

ourdream님의 댓글

ourdream

  같은 과 다른 그룹에서 40대의 PS3를 가지고 프로젝트를 진행중인데요. 그냥 해본다가 아니고 하나의 큰 프로젝트입니다. 이론적으로는 무자게 빠른 것이 이미 예상되었습니다.

제한된 메모리 용량으로 인해 방대한 매트릭스 계산에는 적합하지 않습니다만, 수치계산에는 엄청난 속도를 낼 수 있습니다. 메모리와 CPU의 통신이 느리지만, 이것을 소프트웨어로 극복할 수 있는 방안도 연구중입니다.

메모리가 아주 큰 컴퓨터와 연결하여 사용하는 방법도 같이 연구중이라고 하네요. 물론 소프트웨어가 관건입니다. 계산속도가 무지하게 빠르기 때문에 여러가지 면에서 매력적입니다.

PS3 병렬컴퓨팅에는 그 특성상, 이전의 병렬 컴퓨팅 툴은 적합하지 않습니다. 그래서 소프트웨어에 대한 리서치가 필수적입니다.

심심님의 댓글

심심

  아 이미 하는곳이 있군요...

심심님의 댓글

심심

  PS3는 소비자 가격 33만원이고(40기가 하드 버전)

기가빗 스위치는

<a href=http://pc.danawa.com/price_right.html?defSite=PC&cate1=863&cate2=894&cate3=1073&cate4=0&pcode=57997 target=_blank>http://pc.danawa.com/price_right.html?defSite=PC&cate1=863&cate2=894&cate3=1073&cate4=0&pcode=57997</a>

18만원 정도 하네요..

그러면 33*8 + 18  하면  282 만원 드네요..

모니터는 20만원짜리 LCD하나..키보드는 USB하나..마우스 USB하나
달아서 옮겨가며 쓰면 되겠고..

그러면 8대 클러스터링 하는데.. 304만원 예산을 잡아 봤어요..

아참 멀티탭도 사고 테이프도 사면..  310만원 정도 하면 되겠네요..

cchem님의 댓글

cchem

  PS3도 있지만 최근에는
General purpose computings using graphical processing units.
<a href=http://www.gpgpu.org/ target=_blank>http://www.gpgpu.org/</a>

단지, 저로서는 single precision이라는게 한가지 애로사항입니다.

눈먼시계공님의 댓글

눈먼시계공

  연구과제로 하기에는 어떨까요? 스위치는 랩실에서 빌리면 되고 콘솔만 한 2개만 사서 해보면 괜찮을거같은데요 :)

바닐라아이스크림님의 댓글

바닐라아이스크림

  MIT에서는 이미 여러가지 연구를 진행하고 있습니다.

CELL 아키텍처를 사용한 하드웨어 중에서는 가장 값이 싸거든요 ^^

이미 일반 유저들도 PS3에 리눅스를 설치해서 사용하는 등 게임기의 범위를 벗어난 다양한 용도로 활용을 하고 있습니다.

소니에서 조금만 더 지원해줘서 GPU 기능만 사용하도록 허용하면 굉장한 성능을 보일텐데 이게 좀 지지부진합니다.

리눅스 설치해서 일반적인 컴퓨팅은 얼마든지 가능합니다.

잡일맨님의 댓글

잡일맨

  이런저런 단점이 있지만 PS3는 블루레이 드라이브+CELL프로세서만으로도 33만원가치는 확실하게 뽑는물건입니다. 한마디로 소니가 손해보는 장사를 하는중이라고 봐야하는데...
 커널에 대한 제어권을 열어주는 순간 가장 먼저 시도되는 분야는 양자계산도 수치해석도 아닌 신작게임의 이미지 파일실행에 쓰인다에 한표를...ㅋ

빨간거미님의 댓글

빨간거미

  소니가 게임기만으로는 손해를 본다는 것은 공공연히 알려진 사실이죠. 그들은 HP의 잉크/토너 정책과 마찬가지로 본체는 싸게, 알맹이(게임)는 비싸게를 고수합니다.

만약 PS3를 게임 이외의 도구로 사용하는 것이 범용화된다면 본체 가격을 올릴 수 밖에 없을거에요.
물론 그런 수준까지 범용화 될 일은 없겠죠.

결국 일반 게이머들이 낸 돈을 학자 등등이 클러스터링에 사용하게 되는 건가요 ?

비밀님의 댓글

비밀

  cchem // CUDA 도 있죠. nVidia 플랫폼 전용 병렬 처리 기술입니다만 ...

<a href=http://cudazone.co.kr/ target=_blank>http://cudazone.co.kr/</a> 들어가시면 관련 정보를 얻을 수 있습니다.
CUDUA 도 현재는 single precision 인데, 차후에 double precision도 지원한다고 합니다. (세미나에서 들은 이야기입니다.)

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